Thursday, February 16, 2012

MARAH dan MAAF

Amaran!!! Penulisan yang sangat panjang, tapi silalah baca dan harap dapat memberi faedah pada kita.
 ASSALAMMUALAIKUM.

“Kekuatan itu bukanlah ketika menang dalam pertarungan, sesungguhnya kekuatan yang sebenar ialah apabila dapat menahan diri dari kemarahan.”


La ni kita nak cerita sikit pasal marah dan maaf...... Aku suka sangat kata-kata ni. Orang yang kuat ialah orang yang dapat tahan diri dari marah. Aku ada terbaca orang yang marah-marah ni dia akan berteriak sebab hati diorang masing-masing jauh walaupun hakikatnya diorang dekat. Jadi diorang akan menjerit antara satu sama lain, tapi menyebabkan hati diorang makin jauh. Orang yang hatinya dekat diorang cakap bisik-bisik dan lemah lembut tapi masing-masing paham kehendak masing-masing. Jarak hati ni perumpamaan je, bukan ke bila kita marah dengan that person, kita sebenarnya makin jauh dengan dia???

rrrrrr 

Allah S.W.T berfirman yang bermaksud:
(Iaitu) orang-orang yang menafkahkan (hartanya), baik di waktu lapang mahupun sempit, dan orang-orang yang menahan kemarahannya dan memaafkan (kesalahan) manusia. Dan Allah mencintai orang-orang yang berbuat kebaikan. (Ali 'Imran: 134)

 
Bila rasa hati ni tetiba nak marah je baik kita mengambil sikap diam, selalunya aku memang macam ni, Alhamdulillah jarang nak teriak-teriak ni. Selalunya bila aku marah memang aku diam, sebab terlalu marah sampai tak boleh nak bercakap dah. ;)
Sabda Nabi S.A.W:
Apabila salah seorang antara kalian marah maka hendaklah dia diam. (Hadis riwayat Imam Ahmad)

Apa korang boleh buat kalau korang rasa marah????
 
Rasulullah S.A.W bersabda:
Apabila salah seorang antara kalian marah sedangkan dia berdiri maka hendaklah dia duduk, agar kemarahannya hilang, apabila masih belum reda maka hendaklah dia baring. (Hadis riwayat Abu Daud)

Wudhuk
Sabda Rasulullah S.A.W:
Marah itu adalah bara api maka padamkanlah ia dengan berwudhuk. (HR Al-Baihaqi dan sebahagian ulama yang lain menghasankannya)


Dan baca أعوذ بالله من الشيطان الرجيم 



Bila marah dah reda, kalau kita salah kita kena mintak maaflah sudah tentu dan maafkan orang yang buat salah dengan kita. Aku ada baca, kuasa nak memaafkan berada ditangan mangsa. Kalau dosa tu dosa besar dan mangsa tak maafkan contohnya merompak, bunuh dan tuduh orang baik berzina jadi kalau yang membunuh hukumnya bunuh la kan??? Perompak potong tangan dan penuduh di sebat 80x. Kalau dosa kecil, kita digalakkan memaafkan orang tu. Walaupun kuasa memaafkan masih di tangan kita.

Ertinya : "Dan jika kamu membalas kejahatan (pihak lawan), maka hendaklah kamu membalas dengan kejahatan yang sama seperti yang telah ditimpakan kepada kamu, dan jika kamu bersabar, (maka) sesungguhnya yang demikian itu adalah lebih baik bagi orang- orang yang sabar. " ( An-Nahl : 126 )

Semoga kita digolongkan antara orang-orang yang bersabar. Untung jadi orang yang bersabar. Dan harap-harap kita mudah nak memaafkan kesalahan orang lain sebab kita pun tak sempurna. Bila kita mampu maafkan orang tu bukan ke hati kita lagi tenang???? Tak perlu lah berdendam. (Aku cakap macam ni tapi aku sendiri susah nak buat, jangan tengok orang yang bercakap tapi renungkan apa yang dia cakap - ada kawan ku pernah cakap. Sebab tak ada manusia yang sempurna, selagi boleh sampaikan kita sampaikan, sebab iblis selalu membisikkan "Aku tak layak nak bagi nasihat dekat orang" Bila semua orang berfikir macam ni, maka kurang la orang yang menyampaikan.)

ps: We forgive but not forget.

pss: Hati yang dah terluka masih ada parut.

psss: Easy to say than done because they are not in our shoe, even if you walk a mile in   another shoe, leave the judging to Allah swt. 

pssss: Aku faham kalau ada orang kata dia susah nak maafkan, aku pun macam tu. Sebab kita masih banyak lagi yang kurang. Sekurang-kurangnya kita mesti cuba. Renung-renungkan dan selamat beramal.

 


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...