Tuesday, February 28, 2012

PERAHSANTAN

Tadi aku masak gulai ikan.
Masa nak perah santan tu, tangan kanan penat sangat, memandangkan aku kidal dan tangan kanan aku agak lemah. hehehe.

tak relevan langsung




Anyway, aku tanya mak aku, mak nak perah santan guna dua2 tangan boleh.
Ofcoz mak aku tak kasi, takat perah santan gune due2 tangan.
Tapi bile mak aku keluar dari dapur, cepat2 perahsantan.
YES! I use both hand!!! Tapi ofcoz lah aku dah cuci tangan dengan Lifebuoy pulak tu.
Sori, aku tak mampu guna tangan kanan aku. Hehehe. (tak ape kot??)
Nak tahu cara mak aku buat gulai ikan????

Blend:
kunyit hidup (lebih kurang je)
halia (ikut suke, ag banyak, ag kuat kentut)
cili (10-15 ketul)
bawang merah kecik2 (10 plus minus ketul)

Santan diperah agak2 cukup satu periuk.
Santan dimasukkan ke dalam periuk bersama barang2 blend.
Hidupkan api ofcoz.
Masukkan daun kunyit dan batang serai yang dah ditumbuk2.
Nak pedas or buat ulam ke, cili hijau dimtumbuk ala2 (bukan sampai hancur) dimasukkan ke dalam gulai.
Kacau2 agak mendidih sikit, masukkan ikan, biar ikan masak, pastu last masukkan lah kacang panjang or tauhu (aku tak makan ikan sangat jadi basenye ku mkn tauhu dan kacang panjang).
 Jangan lupe letak asam keping dan garam.

The End

p/s: Ianya agak ****** bile mereke selalu expect aku pandai melukis, walhal aku tak.  hehehe...
p/s/p: mak aku suke buat gulai pedas, adik2 aku memang tak gemar gulai, aku suke kalau de tauhu je. Memang pedas sampai wat saket perot. (Mungkin kitorang Minang murtad????)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...